Användarvillkor
Bekräftelse av gällande avtalsvillkor.
Detta måste läsas och accepteras innan du (Kunden) kan köpa tjänsten av eDeklarera Sverige AB (org.nr. 559119-6257).
1. Tjänstens omfattning
eDeklarera tillhandahåller på nedan angivna villkor en webbaserad tjänst som omfattar exportering av SRU-filer, digital inkomstdeklaration till Skatteverket samt upprättande av årsredovisning digitalt, såväl som på papper, till Bolagsverket.
Filerna beställer kunden efter att denna har skrivit in sina uppgifter i det webbaserade formuläret alternativt använd SIE-fil import funktionen eller annan typ av integrerad lösning. Kunden laddar ner filerna på dennes dator och laddar upp dem på egen hand till Skatteverket. Årsredovisningen upprättas på samma sätt men kan laddas upp direkt till Bolagsverket genom eDeklarera med hjälp av BankID-signering alternativt skrivas ut på papper och postas.
eDeklarera ger kunden enligt detta avtal en icke-exklusiv rätt att nyttja tjänsten. Nyttjanderätten förutsätter vid var tidpunkt att gällande avgifter erlagts avtalsenligt. Upprättar man en årsredovisning betalar kunden 899 kr (exklusive moms). Exportering av samtliga två filer (info.sru & blanketter.sru) för ett bolag kostar sammanlagt 699 kr (exklusive moms). Företräder man flera bolag som redovisningsbyrå, redovisningskonsult eller koncern så finns mängdrabatt att tillgå för att använda våra tjänster. Exempelvis paketpriser samt även årslicens 4 750 kr (exklusive moms) gäller 100 bolag under 12 månaders tid från köptillfället. Årslicens är personlig och får inte delas. Vid misstanke av delning av konto med årslicens mellan flera användare förbehåller vi oss rätten att fakturera för ytterligare licenser eller alternativt säga upp licensen. Privatpersoner som använder tjänsten för att skapa SRU-filer till K4-blanketten betalar 399,20 kr (exklusive moms och 499 kr inklusive moms).
Andra skräddarsydda prislösningar avtalas mellan parterna via mejl eller per telefon.
2. Support
eDeklarera tillhandahåller support under separat angivna tider. Support utförs, efter eDeklareras val, e-post, brev eller telefon. Supporten innebär tjänstesupport, dvs utökad hjälp och möjlighet till mer ingående frågor/hjälp om tjänsten som behövs för användandet.
3. eDeklareras åtagande
eDeklarera strävar efter att tjänsten ska vara tillgänglig dygnet runt men reserverar sig för driftsstörningar på grund av
- planerade driftsavbrott på grund av systemunderhåll, till exempel uppdatering av hård- eller mjukvara.
- oplanerade driftsstörningar som kan uppkomma på grund av händelser utanför eDeklareras kontroll. Information om denna typ av driftsstörningar ges till kunden så snart det går.
- driftsstörningar hos kundens internetleverantör.
4. Kundens åtagande
Kunden förbinder sig att ensam ansvara för
- säker förvaring av de tillhandahållna dokumenten
- att användarna får tillräcklig utbildning i hur tjänsten skall används i enlighet med dokumentationen
- att inkomstdeklarationen och årsredovisningen lämnas till Skatteverket respektive Bolagsverket i tid samt är korrekt och avspeglar bolagets ställning och resultat.
5. Ansvarsbegränsning
eDeklareras skadeståndsansvar skall vara begränsat till direkt skada och kan högst uppgå till den avgift kunden betalat eDeklarera. eDeklarera ansvarar dock, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger, inte i något fall för utebliven vinst eller annan indirekt skada eller förlust, inklusive kundens eventuella ersättningsskyldighet gentemot tredje man, eller förlust av information. eDeklarera ansvarar inte heller för att kundens slutprodukt är korrekt och klarar Bolagsverkets samt Skatteverkets granskning.
6. Upphovsrätt
eDeklarera är enligt lag eller avtal innehavare av rättigheterna till av detta avtal omfattade produkter och tjänster. Detta gäller även därtill hörande elektronisk och/eller tryckt dokumentation samt därmed hemsidans omfattande information/programmeringsskript.
Alla försök att kopiera eller distribuera information, programvaran eller liknande från eDeklareras tjänst eller hemsida, kommer därför att anmälas.
7. Betalning och avgifter
För tjänsten debiteras en avgift enligt eDeklareras vid var tid gällande prislista. Moms tillkommer på alla priser, om inget annat avtalats. Betalningsvillkor inom 30 dagar efter utnyttjande av tjänsten. Fakturan/Kvitto skickas via e-post från Payson, om inget annat avtalas.
8. Avtalets upphörande
Hävning av avtalet kan påkallas av eDeklarera om
- kunden är i dröjsmål med betalning av avgifter, är på obestånd eller eljest inte rätteligen kan fullgöra sina betalningsförpliktelser.
- kunden bryter mot bestämmelserna i detta avtal. Har Kunden senast tjugofyra (24) timmar efter hävning enligt ovan vidtagit rättelse är hävningen utan verkan. Sker rättelse ej efter hävning enligt ovan upphör rätten att använda tjänsten omedelbart och avstängning sker omgående.
9. Betalningsskyldighet mm vid avtalets upphörande
Kunden befrias vid avtalets upphörande ej från betalningsskyldighet för avgifter som vid tidpunkten för upphörandet uppkommit eller avtalsenligt uppkommer. Vid avtalets upphörande förfaller alla avtalsenliga avgifter till omedelbar betalning. Kunden har inte rätt till återbetalning av erlagda avgifter i samband med hävning.
10. Lagring av data
eDeklarera lagrar data åt kunden på våra servrar och all information sparas där så länge kunden inte ber oss att ta bort den. Vid utebliven inloggning på mer än 24 månader raderas kundens uppgifter per automatik. Vid borttagning försvinner er data permanent och kan inte återställas.
11. Uppgifter
Kunden accepterar att eDeklarera använder hos sig registrerade uppgifter, postadresser och e-postadresser, för utskick av information som har betydelse för användandet av produkter och tjänster enligt detta avtal eller andra av eDeklareras produkter.
12. Överlåtelse av rättigheter och skyldigheter
Kunden äger ej rätt att utan eDeklareras skriftliga medgivande överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal. eDeklarera äger rätt att till annat bolag överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal.
13. Force majeure
Parts åtagande gäller med reservation för händelser utanför parts kontroll exempelvis sabotage, arbetskonflikt, eldsvåda, vattenskada, inbrott, ändrade myndighetsbestämmelser, myndighetsingripande eller liknande som försvårar eller omöjliggör för part att fullgöra sina åtaganden enligt detta avtal samt fel eller försening i tjänster från underleverantörer på grund av omständigheter som här angivits. Nämnda omständigheter skall utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkt för prestation och befrielse från skadestånd och andra eventuella påföljder.
14. Tvist
Tvist angående detta avtal ska i första hand avgöras genom medling mellan av parterna utsedda representanter. Om överenskommelse ej kan uppnås skall tvisten avgöras av svensk tingsrätt med tillämpning av svensk lag.